Profesor psihologije Džek Šafer je dugi niz godina radio kao obaveštajni agent FBI i učio je druge agente tehnikama sugestije i ubeđivanja, koje su ponekad nezamislive bez lične simpatije.

Prema njegovim rečima, postoji zlatno pravilo; koristeći ga možete izazvati simatije bilo koje osobe. I glasi ono ovako: “Naterajte sagovornika da se dopadne sam sebi”. Kako to postići?

Navešćemo šest odličnih saveta Džeka Šafera, koje je on više puta oprobao u poslu, ali i u životu:

1. Napravite grešku

Kada Džek Šafer počinje da drži predavanja kod novih polaznika, on naizgled slučajno pravi grešku izgovarajući neku reč, i tako daje mogućnost sudentima ga da isprave. “Ja se pravim da sam zbunjen, zahvaljujem im se na pažnji i ispravljam grešku”, — kaže Džek. Tu metodu on koristi, kako bi postigao tri cilja.

Pre svega, kada studenti ispravljaju grešku predavača, to im omogućava da se osećaju samouverenije. Kao drugo, oni počinju ležernije komunicirati s predavačem. Kao treće, i oni će dozvoliti sebi da pogreše.

Ta metoda se može koristiti kako bi se pridobila simpatija bilo koje osobe. Pravite greške, pokazujte svoju nesavršenost i dozvoljavajte ljudima da vas ispravljaju. I oni će biti blagonakloni prema Vama.

2. Porazgovarajte s ljudima o njima samima

Mi smo previše zauzeti samima sobom i vrlo malo nas interesuju ljudi, s kojima se susrećemo. Ali, da bi se neko dopao ljudima, on mora da se iskreno za njih zainteresuje.

“Vi ćete steći više prijatelja za dva meseca, ukoliko pokažete iskreno interesovanje prema ljudima, nego za dve godine pokušaja da ih zainteresujete sobom”. (Dejl Karnegi)

Kada ljudi pričaju o sebi samima, nebitno — bilo to u ličnom razgovoru ili na društvenim mrežama, uključeni su isti centri u mozgu, koji su zaduženi za zadovoljstvo, kao kada bi se radilo o ukusnoj hrani ili novcu”. (Robert Li Holc)

Ova dva citata pokazuju koliko je važno razgovarati s ljudima o njihovom životu, da bi se stekla njihova simpatija. Pokažite interesovanje za njihovu porodicu, biografiju, decu, njihovo mišljenje vezano za ovu ili onu temu, i njihova Vam je zahvalnost – ponekad i nesvesna – zagarantovana.

3. Kažite kompliment u trećem licu

Ponekad neposredni komplimenti zvuče previše nametljivo. Mnogi ljudi nisu spremni da ih prihvate ili se osećaju nelagodno. U takvim slučajevima bolje je upotrebiti kompliment u trećem licu.

Naprimer, Vi želite da zamolite knjigovođu Anu za određenu uslugu i ubacujete sledeću rečenicu: “Gospođo Ana, uzgred budi rečeno, šef kadrovske službe je rekao da ste Vi najsavesniji zaposlenik u našoj kompaniji”.

Nije neophodno, naravno, da hvalite neke profesionalne kalitete, mogu to biti i lični. Naprimer, ovako: “Gospođo Ana, šef kadrovske službe se do dan-danas priseća vaših piroški s lukom, koje ste donosili za Vaš rođendan”.

4. Ne zaboravite da pokažete saosećajnost

Svakoj osobi prija saznanje da ju pažljivo slušaju i dele s njom njene emocije. Naravno, ako čovek počne da priča, kako je imao težak dan, ne treba kukati: “Kakav užas, ah, jadan (jadna) ti!” Posebno ako je to Vaš nadređeni.

Sasvim će biti umesna izjava poput ove: “Da, imali ste danas prilično težak dan. Svima se dešava!” Ako čovek priča da mu je danas pošlo za rukom da izađe na kraj sa komplikovanim zadatkom, možete to rezimirati na sledeći način: ”Izgleda da Vam danas sve ide od ruke. To je sjajno!”

Mi moramo da ubedimo sagovornika da delimo njegova osećanja i da ga razumemo. Pri tome, ako nastojite da podržite nekoga, ne morate u potpunosti da ponavljate njegove reči. Kod sagovornika to može izazvati opreznost: on će doživeti ponavljanje kao nešto neprirodno.

5. Zamolite za uslugu

Čuvene su reči Bendžamina Frenklina: ” Onaj ko Vam je jednom učinio dobro, radije će Vam opet pomoći, nego onaj kome ste pomogli Vi sami”. Ovaj fenomen je čuven kao efekat Bendžamina Frenklina.

Čovek, koji čini ljubaznu uslugu drugom čoveku, raste u sopstvenim očima. Odnosno, ako želite da se svidite nekoj osobi, bolje je da joj ne činite uslugu, nego da ju zamolite da Vama učini uslugu. Naravno, ne treba zloupotrebljavati molbe za pomoć.

Kao što je pronicljivo primetio upravo Frenklin: ”Gosti, kao i riba, počinju da smrde trećeg dana”. Isto to se može reći o ljudima, koji prečesto traže usluge.

6. Učinite tako da čovek sam sebe pohvali

Između običnog komplimenta i laskanja veoma je tanka granica, zbog čega je bolje stvoriti uslove da sagovornik sam sebe pohvali. Naprimer, neko Vam ispriča sledeće: ”Da bih završio ovaj projekat, danonoćno sam radio”. Na to se može odgovoriti: ”Da, za to je potrebna čelična volja!”. Skoro neizostavno će sagovornik odgovoriti nešto poput: ”Da, morao (morala) sam da se potrudim, da predam projekat na vreme. Naravno, bio sam veoma vredan. Tu nema šta da se kaže”.

Veština navođenja da osoba pohvali samu sebe — to je umetnost. Praktikujte je, činite ljudima plezir. I obavezno ćete im postati dopadljivi.

Svi ovi saveti, svakako, nisu poziv na licemerje. Mi samo želimo da vam pomognemo da činite prijatne stvari drugim ljudima i da sa svima živite u miru.

  • Na osnovu materijala knjige D. Šafera ”Uključujemo šarm po metodici obaveštajnih službi” („An Ex-FBI Agent’s Guide to Influencing, Attracting, and Winning People“). Prevod i adaptacija: Femina

Komentari

Pratite nas na FB!

Lajkujte Dnevni Magazin!
X Zatvori