Tim astrobiologa pronašao je novu metodu otkrivanja ne samo vode, već i života na udaljenim planetama u svemiru. Postoji ipak jedan problem, a to je da teleskop koji će to moći da učini neće biti u upotrebi pre 2018. godine.

Planete s teškim atmosferama poput Zemlje sprečavaju da voda s njihovih površina odlazi u svemir, pa astronomi rado tragaju za njima u potrazi za potencijalno nastanjivim planetama van Sunčevog sistema. Međutim, sada su naučnici pronašli i novu metodu pomoću koje mogu da otkrivaju teške atmosfere oko terestrijalnih planeta u svemiru, koje možda ne skrivaju samo vodu, već i život.

Amit Misra, astronom iz Vašingtona, metodu je detaljno opisao u poslednjem izdanju časopisa Astrobiology. Ta tehnika zavisi od otkrivanja takozvanih "dimera", odnosno molekula koji se uparuju u atmosferi egzoplanete.

U hemiji, "Dimer" je pojam koji se odnosi na hemijski spoj dva identična elementa u jedan veći. Za tehniku koju Misra predstavlja, ključno je otkrivanje "dimera" kiseonika. Gas kiseonika obično čine dva atoma kiseonika, a "dimer" u skladu s tim predstavljaju četiri atoma kiseonika.

Dobar sažet opis same tehnike ponudio je časopis Science:

Kad planeta prođe ispred zvezde, zvezdano svetlo prolazi kroz njegovu atmosferu i putuje kroz svemir dok ne dođe i do Zemlje. Dimeri u atmosferi upijaju svetlost poput filtera za boje u objektivima kamera, stvarajući anomalije koje se mogu otkriti jednom kad je pritisak na planeti najmanje 0,25 bara, odnosno dovoljno visoko da zadrži vodu u tečnom stanju.

Naučnici su takođe shvatili da se ovi molekuli češće detektuju u atmosferi nego u drugim markerima kiseonika, i to je važno sa biološkog stanovišta.

“Kiseonik je povezan sa fotosintezom, a posedujemo prilično jake dokaze da je u atmosferi teško dobiti mnogo kiseonika ukoliko nemate biljke ili alge koje ga proizvode konstantnim tempom", dodaje Misra.

Kada, i ako, teleskop uoči planetu sa snažnim signalima "dimera" kiseonika, biće to vrlo velik signal da na istoj planeti postoji i život, koji proizvodi isti kiseonik.

Taj teleskop će se zvati Džejms Veb svemirski teleskop i u Zemljinu orbitu će biti lansiran u oktobru 2018. godine.

Foto: Image courtesy of Idea go / FreeDigitalPhotos.net